25 januari 2015

Review | Into the Woods

Voor de blogsociety mocht ik op pad om een screening van de nieuwe musical film Into the Woods te bekijken bij het hoofdkantoor van Disney! In Into the Woods lopen een aantal van onze favoriete sprookjes door elkaar. Denk aan assepoester,  roodkapje en rapunzel. Iedereen wil iets wat ze niet hebben en de sprookjes figuren wensen er op los. Gelukkig is de heks daar om de beroemde karakters belangrijke levenslessen te leren.

Ja, dat is nogal wat. Gelukkig kennen we alle sprookjes met hun gekke, mooie, avontuurlijke en een tikkeltje naïeve personages. Daarom juist dat het altijd een feestje blijft om al onze favorieten door elkaar te husselen en zo tot een nieuw verhaal te komen. Nou, dat doet Into the Woods en gooit er ook nog eens een heerlijk laagje zelfspot en pracht muziek overheen.

Huiverig?

Ik kende het verhaal al redelijk van de originele musical versie (ik heb het zelfs nog gespeeld, ooit, lang lang geleden in mijn musicalhoogtijdagen op de jeugdtheaterschool. Ik speelde the witch... op de een of andere manier kreeg ik altijd dat soort rollen toe gewezen... hmm maybe, its a clue or something... nhaaa i dont know) Anyhow toen ik hoorde dat er een film kwam huiverde ik in eerste instantie. Wat de musical (naast de fantastische muziek van Stephen Sondheim) namelijk zo fantastisch maakt is de kneuterigheid. Ik was bang dat door de grootte technologische mogelijkheden het geheel te gepolijst zou worden.

'Kneuterigheid'

Toch is Disney erin geslaagd de 'kneuterigheid' waar ik zo van houd te behouden. Daarnaast  wordt er prachtig gezongen en alle kostuums en decors zijn een lust voor het oog, zonder dat ze de functie  overstijgen. Een goed voorbeeld van die ‘kneuterigheid’ waar ik het steeds over heb is de wolf, gespeeld door Jonnhy Depp. Zijn kostuum  heeft de wolfachtige karakter trekken, maar het blijft de acteur met een hoed met oren en een jas met een vacht en geen computer geanimeerde wolf. Precies goed, if you ask me

Sterren cast
Naast Johnny Depp is er voor into the woods een flink blik aan ster acteurs opengetrokken voor dit musical spektakel.  Anna Kendrick, James Gordon, Emily Blunt en Meryl Streep. De meeste hebben we al eerder zingend gezien op het witte doek, maar ook hier zijn het stuk voor stuk goede stemmen en mooie koppen die het musical spektakel cameravriendelijk houden.

Musical
Ja, Into the Woods is een echte musical. De muziek ligt misschien iets makkelijker in het gehoor voor de meeste mensen dan bijvoorbeeld Les Miserables, maar alsnog wordt 80% van de tekst gezongen. Dus voor de mensen die daar spontane uitslag en jeuk van krijgen: not the movie for you, mate. Voor alle anderen die hier wel de schoonheid, dan wel humor van in kunnen zien, het is een heerlijke familie vriendelijke film, die zichzelf in alle musical hysterie ook nog wel lekker op de hak neemt.

En ja, Into the Woods is geadopteerd door Disney, dus verwacht wel een klein suikerlaagje. Want we leven natuurlijk wel allemaal lang en....

post signature

2 opmerkingen:

1. Leuk om je recensie te lezen. Die van mij staat ook net online :) En wat grappig dat je zelf ook ooit de rol van de heks hebt gespeeld. Je kende het verhaal dan ook al te goed... ik was voor de film nog een newbie. Haha! Ik moest ook denken aan Les Mis tijdens de film, hoe dan?! ;)

BeantwoordenVerwijderen