8 augustus 2016

5 keer West-end in 4 dagen - Deel 1

Yes Sir! I went to LONDEN BABY!!! Samen met mijn beste vriendinnetje heb ik genoten van 5 dagen Londen! En ondanks dat het behoorlijk auw deed aan de portemonnee (zelfs met de Brexit gaande is Londen echt niet te betalen!). Kunnen wij trots zijn op onszelf als theaterstudentjes, want het theater werd door ons druk bezocht!

Oke, op de eerste dag was er een lichtelijke stommiteit die ik er toch, redelijk beschaamd, bij moet vertellen! Wij kwamen maandag keurig volgens schema aan in ons Hostel en waren klaar om naar onze eerste voorstelling: "A Midsummer Nightsdream" van The Royal Shakespeare Company te gaan. Dus wij stonden voor een gebouw (The Tower Theatre), maar zagen nergens een bordje staan van het theater of een fatsoenlijke deur om naar binnen te kunnen. (Hier kregen we al een lichtelijk voorgevoel dat er wellicht iets niet klopte). Wij eerst daar in de buurt zoeken en uiteindelijk vragen aan een zeer vriendelijke voorbijganger of zij toevallig van The Tower Theatre gehoord had. Ze vertelde dat ze hier in de buurt werkte, maar nog nooit van een soort gelijk iets had gehoord... (Oepsss.) Maar aangezien wij geen internet hadden en de Engelse over het algemeen zeer vriendelijk en behulpzaam zijn, heeft deze aardige dame het ter plekke voor ons uitgezocht. Wat bleek. Het theater waar we moesten zijn was helemaal aan de andere kant, net buiten Londen, 2 en een half uur reizen. (Huilen). Dus Shakespeare ging hem niet meer worden die avond.

Gelukkig is er in Londen op iedere hoek van de straat wat te doen, dus waren we nog op tijd om naar de film te gaan. We gingen naar Me Before You. Leuk gezellig, een romantische film, dachten we. Ja romantisch zeker. Gezellig daar in tegen.... (HUILEN MET HOOFDLETTERS). Wauw wat een tranentrekker! Maar daarover later meer.

Want in deze post ging ik het hebben over alle mooie voorstellingen die ik in Londen heb gezien! Dus hier komt de eerste!! Maar let op *spoilers!!*

Charlie and the Chocolate Factory!
Nummer 1 en gelijk een lekkere musical over een van de meest bekende verhalen van Roald Dahl. Ten eerste blijf ik me altijd verbazen over het verschil qua niveau tussen Nederland en Engeland/America. Wij kunnen er gewoon simpel weg niet aan tippen. Zeker niet qua musical en Zéker niet qua kinderen. Want wauw die energie echt níet normaal! Maar dat terzijde.

Magie
De musical bewerking van Charlie heeft zeker die warme uitstraling die we kennen van het boek/ de film. De eerste akte speelt zich af in het kleine huisje van de Buckets. Prachtig gemaakt van schroothoop uitziende onderdelen. Overal worden dingetjes vandaan getoverd die eruitzien alsof alles zelf gemaakt is. Er leuk bedacht is het gigantische bed in het midden van de kamer waar de vier grootouders van Charlie zitten. In een groot showy nummer waar de grootouders een verhaal over Willy Wonka vertellen blijkt het bed helemaal uit elkaar te kunnen waardoor de grootouders ieder op een eigen stukje bed als botsautootjes over het podium kunnen rollen. Een ander prachtig trucje is een brief die Charlie heeft geschreven. Als hij het papiertje tot vliegtuigje heeft gevouwen en vervolgens in de lucht houdt, vliegt het weg. En niet door hem te gooien, néé hij zweeft rustig de zaal door. Oooooohhhh klonk het in de zaal! Over magie gesproken.

Een soms overheersend decor
De tweede akte, om heel eerlijk te zijn vond ik die een stuk minder dan de eerste. Waar in de eerste akte alles een mooie samenhang had volg je in de tweede akte het bonte stel van kinderen, ouders én lichtelijk geschifte Willy Wonka door de fabriek. Je loopt dus van ruimte naar ruimte, van decor naar decor. Dit brengt een redelijk voorspelbare structuur met zich mee. Daarbij overstemde het decor in de tweede akte dan ook soms het verhaal. Waar het in de eerste juist ondersteunend was.

Oempa Loempa's
Maar goed ondanks dat, maakte het spel van een geniale Wonka, een zeer zeer schattige Charlie met een zeer schattig piepstemmetje en natuurlijk DE OEMPA LOEMPA'S dit weer goed! (Want wie houdt er nou niet van Oempa Loempa's?! Voor de voorstelling begon hoorde ik mensen zich al afvragen hoe ze dat zouden doen? Poppen? Dwergen? Ik hoorde zelfs een vader zijn dochter wijsmaken dat ze échte Oempa Loempa's gebruikte in de voorstelling! (Hier had een kleine meisje met twee staartjes geen comeback op). Hoe ze het doen?? Op verschillende, maar effectieve manieren! Op knieën, slimme pakken waar er twee Oempa Loempa's op elkaars rug zitten etc. In iedere scène zijn ze weer anders vormgegeven.

Conclusie
Charlie and the Chocolate Factory is een warme en magische familievoorstelling. Het verhaal komt in de tweede akte soms op de tweede plaats en het einde is wat abrupt. Daarentegen is de voorstelling rijk aan diverse karakters, prachtige decors en slimme trucjes om de verbeelding te triggeren en de voorstelling een magisch tintje te geven.